Integracja zewnętrznych systemów z CEEB – nowe API
Nowe API umożliwia użytkownikom systemu zautomatyzowane przesyłanie danych związanych z pomocą społeczną i dofinansowaniem na prace termomodernizacyjne do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), bez konieczności ręcznego wprowadzania do systemu. Funkcjonalność jest już dostępna.
API CEEB to narzędzie, które umożliwia użytkownikom systemu i zarejestrowanym podmiotom przesyłanie danych związanych z pomocą społeczną w zakresie:
- dodatku mieszkaniowego,
- energetycznego,
- zasiłku celowego z przeznaczeniem na ogrzewanie.
API umożliwia także przesyłanie danych o udzielonym dofinansowaniu na prace termomodernizacyjne. Dane przesyłane są bezpośrednio z systemów informatycznych użytkowników, bez konieczności ręcznego wprowadzania, przy jednoczesnym zachowaniu standardów bezpieczeństwa i jakości przekazywanych informacji.
Nowe API zapewnia:
- pełną identyfikację użytkowników i ich zapytań, co podnosi poziom bezpieczeństwa systemu,
- wysoką jakość gromadzonych danych dzięki rozbudowanym mechanizmom ich weryfikacji.
Usprawnia także proces diagnostyki i naprawy błędów poprzez precyzyjne komunikaty i możliwość automatyzacji procesów.
Dla kogo
Jest to rozwiązanie dedykowane:
- dostawcom oprogramowania dla gmin, np. firmom prywatnym,
- podmiotom, które udzielają wsparcia w zakresie dodatku mieszkaniowego, energetycznego, zasiłku celowego z przeznaczeniem na ogrzewanie np. ośrodkom pomocy społecznej,
- podmiotom, które udzielają finansowania bądź dofinansowania na przedsięwzięcia termomodernizacyjne np. urzędom miast i gmin.
Co się zmieniło
- Identyfikacja użytkowników - w nowej wersji wprowadzono obowiązkowy proces rejestracji z przypisaniem unikalnych identyfikatorów. Każde zapytanie do systemu jest teraz ściśle powiązane z konkretnym, zweryfikowanym użytkownikiem i określonym miejscem zasilania danych.
- Jakość i walidacja danych - Nowe API wprowadza ścisłą weryfikację danych, uniemożliwiając zapisanie niekompatybilnych rekordów. Dodatkowo, system został wyposażony w specjalny punkt dostępowy do weryfikacji adresów przed ich przesłaniem, zgodny ze standardami Państwowego Rejestru Granic (PGR) i Krajowego Rejestru Urzędowego Podziału Terytorialnego Kraju (TERYT).
- System powiadamiania o błędach - nowe rozwiązanie zapewnia precyzyjne informacje o błędnych danych bezpośrednio przez API. Wprowadzono system kolejkowania danych oraz dedykowany punkt dostępowy do śledzenia statusu ich przetwarzania. Zachowano przy tym możliwość otrzymywania powiadomień mailowych, jednocześnie umożliwiając programistyczne odpytywanie o status zasilenia.
Proces integracji
Podmioty zainteresowane integracją danych z bazą CEEB składają do GUNB wniosek o możliwość przekazywania danych do systemu poprzez API. Wniosek dostępny jest na stronie CEEB.
Aby uzyskać dostęp niezbędne jest przedstawienie uprawnień do wprowadzania danych do ewidencji, które wynika z ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2023 r. poz. 2496), jak również podać numer REGON uprawnionego podmiotu.
Po weryfikacji otrzymują dane autoryzacyjne, które umożliwią przekazywanie danych w formacie GML (Geography Markup Language - standardowy format wymiany danych przestrzennych).
Testy integracyjne
Procedura wdrożenia obejmuje dostęp zarówno do środowiska testowego, jak i produkcyjnego. Wykonanie testów integracyjnych jest obowiązkowe przed uruchomieniem integracji na środowisku produkcyjnym. GUNB zaleca, aby w przypadku pojedynczych niepowodzeń w przekazaniu danych przez API, wprowadzać je przez interfejs użytkownika dostępny dla osób uprawnionych.
Od kiedy
Pełna funkcjonalność API jest już dostępna, a zainteresowane podmioty mogą rozpocząć proces integracji. Dokumentacja techniczna i szczegółowa instrukcja integracji z CEEB poprzez API dostępne są na stronie CEEB.