Przejdź do treści

POLITYKA PRYWATNOŚCI / POLITYKA COOKIES

POLITYKA PRYWATNOŚCI / POLITYKA COOKIES POLITYKA PRYWATNOŚCI DLA APLIKACJI ZONE 

 

  

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE 

  1. Niniejsza Polityka prywatności: 

  1. określa sposób zbierania określa zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników aplikacji ZONE Niniejsza Polityka prywatności określa zasady przetwarzania i ochrony  danych osobowych w systemie teleinformatycznym, w którym prowadzona jest Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków CEEB “(zwanym dalej: “Systemem“. Polityka ma na celu ujednolicenie i zebranie w jednym miejscu informacji dotyczących przetwarzania i ochrony danych osobowych w Systemie. Może zdarzyć się, iż w przypadku niektórych czynności przetwarzania danych osobowych informacje o przetwarzaniu znajdują się również w odpowiednich Klauzulach informacyjnych. Informacje zawarte w Polityce prywatności i odpowiednich Klauzulach nie wykluczają się, a w przypadku wątpliwości pierwszeństwo należy przyznać Klauzulom , będącej własnością Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (GUNB), z siedzibą w Krucza 38/42, 00-512 Warszawa. Dokument ten wyjaśnia także, jak zbieramy, przetwarzamy i przechowujemy dane osobowe użytkowników oraz jakie są ich prawa., przetwarzania i przechowywania danych osobowych gromadzonych w centralnej ewidencji emisyjności budynków w systemie teleinformatycznym obsługującym tę ewidencję (zwanym dalej: „Systemem”); 

  1. skierowana jest do osób uprawnionych wprowadzających dane do Systemu (zwanych dalej: „Użytkownikami”); 

  1. stanowi także wypełnienie obowiązku informacyjnego w stosunku do osób, których dotyczą dane gromadzone w centralnej ewidencji emisyjności budynków. 

  1. Administratorem danych osobowych osób, których dotyczą dane gromadzone w centralnej ewidencji emisyjności budynków (dalej: „Administrator”) jest Minister właściwy ds. budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa, adres e-mail: iod@mrit.gov.pl

  1. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych: IOD@gunb.gov.pl 

  1. Dane osobowe przetwarzane są zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej: „RODO”) i innymi przepisami prawnymi dotyczącymi ochrony danych osobowych. 

  1. Administrator oświadcza, że dane osobowe gromadzone w centralnej ewidencji emisyjnościSystemie budynków będą: 

  1. przetwarzane zgodnie z prawem; 

  1. przetwarzane w wyraźnie określonych celach i niepoddawane dalszemu przetwarzaniu niezgodnemu z tymi celami; 

  1. merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakim są przetwarzane i z poszanowaniem zasady minimalizacji; 

  1. przetwarzane nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia celu przetwarzania. 

  

  1. CEL I PODSTAWY PRAWNE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH 

  1. Administrator przetwarza dane osobowe w Systemie na podstawie: 

  1. art. art. 6 ust. 1 lit. c RODO, a mianowicie wypełnienia obowiązku prawnego Administratora wynikającego z przepisu art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, stanowiący podstawę obowiązku prowadzenia i utrzymania systemu teleinformatycznego przez ministra, a mianowicie w celu składania wniosku o wpis do wykazu osób uprawnionych oraz innych czynności związanych z korzystaniem z usług Systemu (składanie deklaracji, rejestrowanie czynności pokontrolnych, rejestrowanie czynności związanych z przyznaniem wsparcia w obszarze niwelowania emisyjności budynków); 

  • 2) Art. 6 ust. 1 lit. e RODO, Wykonywanie zadań realizowanych w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi m.in.:  

a) zarządzanie kluczowymi informacjami na temat źródeł ogrzewania w budynkach,  

b) działania na rzecz poprawy jakości powietrza w Polsce,  

c) możliwość zamówienia przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku.  

 

  • 3) art. 6 ust. 1 lit. f RODO, a mianowicie w celu założenia konta w Systemie, administrowania Systemem, statystyki odwiedzin Systemu, zarządzania treścią Systemu, utrzymaniem kontaktu z Użytkownikami (np. w celu informowania o zmianach w serwisie oraz jego usługach). 

  • 4) Dane do Systemu są wprowadzane przez osoby uprawnione podczas procesu rejestracji i obsługi  centralnej ewidencji emisyjności budynków, jak również są pozyskiwane automatycznie przez System z innych ewidencji, rejestrów i baz danych. 

  

  1. ZAKRES PRZETWARZANYCH DANYCH 

  1. Dane osobowe gromadzone przez System dotyczą: 

  1. właścicieli lub zarządców budynków lub lokali (imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania lub siedziby, adres nieruchomości, numer telefonu, adres poczty elektronicznej); 

  1. dane osób uprawnionych do wprowadzania danych do Systemu (imię i nazwisko, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej, informacje o odpowiednich kwalifikacjach w rzemiośle kominiarskim, w tym ich numer, informacje o odpowiednich uprawnieniach budowlanych, w tym ich numer, specjalność i zakres - w odniesieniu do osób, które te kwalifikacje lub uprawnienia posiadają; numer legitymacji służbowej lub upoważnienia i datę jego wydania; identyfikator systemowy oraz data jego nadania, login/konto/nazwa użytkownika podawana w procesie autoryzacji). 

  1. W Systemie gromadzone są także: 

  1. adresy IP Użytkowników; 

  1. pliki cookies (tzw. ciasteczka); 

  1. informacja o przeglądarce Użytkownika. 

  1. Podanie danych osobowych, o których mowa powyżej w ust. 1, w celu realizacji obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze jest obowiązkowe. 

  

  1. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH OSOBOWYCH ZASADY PRZECHOWYANIA I USUWANIA DANCH  

  •  

  1. Zasady przechowywania danych (Data Retention Policy) 

Dane osobowe Użytkownika przechowywane będą w Systemie przez okres 10lat. W związku z przetwarzaniem danych osobowych w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i e RODO, dDane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania, lecz nie krócej niż okres wskazany w przepisach Ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 164 z późn. zm.).   
 

  1. Zasady przechowywania danych (Data Retention Policy) 
     

  1. okres przechowywania: Dane osobowe użytkowników są przechowywane tak długo, jak jest to konieczne do realizacji celów, dla których zostały zebrane, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi. Na przykład, dane mogą być przechowywane przez czas trwania konta użytkownika plus dodatkowy okres po jego deaktywacji dla możliwości ewentualnego przywrócenia konta lub zobowiązań prawnych. 

  1. Cel przechowywania: Dane są przechowywane w celu świadczenia usług, zarządzania kontem, realizacji celów marketingowych, spełniania wymogów prawnych oraz prowadzenia statystyk. 

  1.   Zasady usuwania danych (Data Deletion Policy) 
     

  1. Proces usuwania: Dane osobowe są usuwane po upływie okresu przechowywania lub wtedy, gdy przestają być niezbędne do celów, dla których zostały zebrane. Usuwamy dane odpowiedzialnie i bezpiecznie, aby zapobiec nieautoryzowanemu dostępowi lub przetwarzaniu. 

  1. Zautomatyzowane usuwanie: Systemy są programowane do usuwania danych po określonym czasie lub gdy użytkownik zażąda ich usunięcia, zgodnie z naszymi wewnętrznymi procedurami. 

  1. Wyjątki w usuwaniu danych: W określonych przypadkach, takich jak trwające dochodzenia prawne, obowiązki podatkowe, lub badania naukowe, dane mogą być przechowywane dłużej w zgodzie z prawem. 

  1. Przejrzystość i zgoda użytkownika 

  1. informowanie użytkowników: Użytkownicy są informowani o naszych zasadach przechowywania i usuwania danych poprzez naszą politykę prywatności i podczas procesu zbierania danych. 

  1. Zgoda użytkownika: Zgody na przetwarzanie danych są zbierane w sposób świadomy i jasny, co pozwala użytkownikom na podjęcie informowanej decyzji o udostępnieniu swoich danych osobowych3.  

  

  1. APLIKACJA MOŻE KORZYSTAĆ Z NASTĘPUJĄCYHH UPRAWNIEN 
    Nasza aplikacja wymaga dostępu do określonych funkcji i danych w Twoim urządzeniu w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności. W związku z tym, przy instalacji i użytkowaniu aplikacji prosimy o udzielenie następujących uprawnień:

  1. Internet (android.permission.INTERNET): Uprawnienie to jest wymagane do przesyłania danych do i z internetu, co umożliwia aktualizację treści, synchronizację z serwerem oraz dostęp do usług online.

  2. Bluetooth (android.permission.BLUETOOTH, android.permission.BLUETOOTH_SCAN, android.permission.BLUETOOTH_CONNECT): Te uprawnienia są niezbędne do wyszukiwania, łączenia się oraz komunikacji z innymi urządzeniami Bluetooth w pobliżu, co umożliwia wymianę danych lub sterowanie urządzeniami zewnętrznymi.

  3. Dostęp do dokładnej lokalizacji (android.permission.ACCESS_FINE_LOCATION): Uprawnienie to pozwala na korzystanie z dokładnej lokalizacji urządzenia, co jest kluczowe dla funkcji zależnych od lokalizacji, takich jak nawigacja czy lokalne usługi.

  4. Zapis na zewnętrznej pamięci (android.permission.WRITE_EXTERNAL_STORAGE): To uprawnienie pozwala na zapis danych w pamięci zewnętrznej Twojego urządzenia, co może być używane do zapisywania plików multimedialnych, kopii zapasowych czy innych danych użytkownika.

    Pragniemy zapewnić, że wszystkie te uprawnienia są wykorzystywane wyłącznie w zakresie niezbędnym do funkcjonowania aplikacji. Szczegółowe informacje na temat sposobu i celu przetwarzania danych, w tym danych lokalizacyjnych oraz możliwości zarządzania uprawnieniami, znajdziesz w dalszej części naszej polityki prywatności.

     

     

    1. INFORMACJE O ODBIORCACH DANYCH OSOBOWYCH 

    1. Dane zgromadzone w centralnej ewidencji emisyjności budynków w Systemie, w tym dane osobowe, są udostępniane: 

    1. Użytkownikom Systemu; 

    1. o ile to jest niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań  podmiotom wskazanym w art. 27d ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. 

    1. Dane osobowe nie są przekazywane do państw trzecich. 

      

    1.  KONTAKT Z WŁAŚCICIELEM SYSTEMU 

    1. Właściciel systemu Administrator Danych Osobowychprzewiduje kontakt z Użytkownikami za pośrednictwem: formularza kontaktowego umieszczonego na stronie systemu ZONEinternetowej Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.  

    1. W przypadku pytań i wątpliwości w zakresie polityki prywatności prosimy o kierowanie pytań na adres IOD@gunb.gov.pl 

      

    1. PRAWA OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ 

    1. Użytkownik Systemu ma prawo: 

    1. dostępu do treści swoich danych osobowych; 

    1. sprostowania danych; 

    1. wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania odbywającego się na podstawie prawnie usprawiedliwionego interesu Administratora; 

    1. W przypadku przetwarzania na podstawie zgody – wo wycofania zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie tej zgody przed jej wycofaniem. 

    1. Ponadto Użytkownik Systemu ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w sytuacji, w której uzna, że przetwarzanie narusza jego prawa i wolności. 

    1. Każdy Użytkownik powinien pisemnie złożyć do ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa wniosek o zmianę danych w Systemie w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany, przekazując kopię dokumentów potwierdzających zaistniałą zmianę za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. Wnioski składa się przy użyciu formularza elektronicznego udostępnionego pod adresem elektronicznym wskazanym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. 

    1. W procesie przetwarzania danych nie dochodzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji w tym do profilowania. 

      

    1. POLITYKA KORZYSTANIA PRZEZ SERWIS SYSTEMU Z PLIKÓW COOKIES (CIASTECZEK) 

    1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Systemu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Systemu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 

    1. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Systemu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest właściciel Systemu. 

    1. Mechanizm cookies nie jest wykorzystywany do pozyskiwania jakichkolwiek informacji o Użytkownikach Systemu ani śledzenia ich nawigacji. Pliki cookies stosowane w serwisie nie przechowuje żadnych danych osobowych ani innych informacji zebranych od Użytkowników i służą wyłącznie do celów statystycznych. 

    1. Domyślnie oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka) zezwala na obsługę plików cookies na urządzeniu Użytkownika, na którym jest uruchomiona. W większości przypadków oprogramowanie w tym zakresie można skonfigurować samodzielnie w tym między innymi wymusić automatyczne blokownie plików cookies. Kwestie związane z konfiguracją sposobu obsługi plików cookies znajdują się w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowe). Należy mieć na uwadze, że ustawienia ograniczeń w stosunku do obsługi plików cookies mogą mieć wpływ na działanie niektórych funkcjonalności Systemu, do którego dostęp Użytkownicy uzyskują za pośrednictwem przeglądarki internetowej. 

    1. Najczęściej pliki cookies są wykorzystywane: 

    1. w celu dostosowania zawartości stron internetowych Systemu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Systemu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb; 

    1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Systemu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; 

    1. utrzymania sesji Użytkownika Systemu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie systemu ponownie wpisywać loginu i hasła 

    1. W ramach Systemu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. 

    1. W ramach Systemu stosowane są następujące rodzaje plików cookies: 

    1. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Systemu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu; 

    1. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach systemu; ◦„wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych systemu; 

    1. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp. 

    1. Właściciel Systemu informuje także, że w celu analizy statystyk serwisu www Systemu korzysta z narzędzia Google Analytics. 

      

    1. ODNOŚNIKI DO INNYCH STRON UMIESZCZONYCH NA STRONIE SYSTEMU 

    Właściciel Systemu informuje, że System zawiera odnośniki do innych stron WWW. Właściciel Systemu zaleca zapoznanie się politykami prywatności tam obowiązującymi, gdyż nie ponosi za nieodpowiedzialności. 

      

    1.  ZABEZPIECZENIE DANYCH UŻYTKOWNIKÓW W SYSTEMU 

    Opis środków technicznych i organizacyjnych zabezpieczających zawarty jest Polityce Bezpieczeństwa (ochrony danych osobowych) Właściciela systemu. W szczególności stosowane są następujące zabezpieczenia: 

    1. dane pobierane automatycznie przez serwer są zabezpieczone poprzez mechanizm uwierzytelniania dostępu do serwisu; 

    1. dane pobierane od użytkowników podczas procesu rejestracji są zabezpieczone protokołem SSL oraz  poprzez mechanizm uwierzytelniania dostępu do serwisu; 

    1. dostęp do administrowania serwisem odbywa się z zastosowaniem mechanizmu uwierzytelniania. 

      

    1. INFORMACJE DOTYCZĄCE ZMIAN W POLITYCE PRYWATNOŚCI 

    1. Administrator zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w niniejszej Polityce prywatności. Jednocześnie zapewnia, że prawa osób, których dane dotyczą, nie zostaną ograniczone. 

    1. O wszelkich zmianach w Polityce prywatności Użytkownik zostanie poinformowany poprzez komunikat dostępny w serwisie Systemu.